INFORMASI Kami sedang mencari penulis yang tertarik untuk bergabung! KLIK DISINI

Rekomendasi 5 Manhwa Martial Art Terbaik 2023

Widget By - SoraBloggingTips

Rekomendasi 5 Manhwa Martial Art Terbaik Yang Wajib Dibaca Di Tahun 2023!!


Manhwa genre Martial Art atau seni mempertahankan diri merupakan salah satu dari genre yang paling ramai diminati. Hal ini dikeranakan, Martial Art adalah sebuah genre yang mempunyai banyak aksi pertarungan dan pertualangan yang sanagat seru untuk diikuti.

Biasanya genre ini diminati oleh kalangan remaja berusia 13-25 tahun dan keatas. Dengan penyusunan cerita yang teratur dan sukar untuk diteka beserta pengambaran lukisan yang sangat memukau telah menyebabkan ramai pembaca memburunya!

Oleh dikeranakan itu, admin telah menyenaraikan 5 Mahwa(Korea) genre Martial Art Yang Wajib kalian baca!

𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋

📑Isi Kandungan

𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋𑁋

Apa saja Komiknya?

1) Nano machine


Rekomendasi 5 Manhwa Martial Art Terbaik 2023

Genre: Action, Adventure, Fantasy, Martial Art, Demons, Game
Status: Ongoing
Chapter: 90+
Author: Han Joong Wueol Ya & Guem Gang Bul Gae(Unbreakable)(Redice studio)

Manhwa ini menceritakan tentang Cheon Yeo Woon yang pada suatu hari diserang oleh sekumpulan perajurit yang ingin menyingkirkannya dari persaingan perebutan tahta yang akan menjadi ketua kultus demonic. 

Disaat dia ingin ditebas, perajurit yang mengejarnya telah dibunuh oleh seorang lelaki yang mengaku sebagai keturunannya. Lelaki tersebut kemudiannya telah bertindak menanamkan sebuah teknologi bernama nano machine kedalam tubuh Cheon Yeo Woon. 

Manhwa ini telah menggabungkan dua konsep sekaligus iaitu Martial Art dan Game System. Ini sekaligus menjadikannya salah satu komik pilihan ramai penggemar Manhwa dari seluruh dunia.

2) Chronicle of heavenly demons


Rekomendasi 5 Manhwa Martial Art Terbaik 2023

Genre: Action, Fantasy, Martial art, Shounen, Reincarnation, Demons
Status: Ongoing
Chapter: 60+
Author: II-Hwang & Gom-Gum

Manhwa ini menceritakan tentang seorang lelaki bernama Hyuk woon Seong yang merupakan penerus bagi Sekte Tombak. Namun, pada suatu hari, gurunya telah dibunuh oleh gabungan kekuatan para musuh mereka yang tidak senang dengan sektenya.

Hyuk yang juga dibunuh kemudiannya berinkarnasi menjadi seorang anak muda yang ditahan di sebuah kem pelatihan sekte iblis. Dia kemudiannya menanamkan rasa amarah dan kebencian untuk membalas perbuatan keji para musuhnya

Bermula dari situlah, dia memulakan kehidupan baru sebagai seorang anggota sekte iblis sekaligus menjadi permulaan perjalanan dia dalam tujuan membalaskan dendam guru dan sektenya.

3) The Legend of the northern blade


Rekomendasi 5 Manhwa Martial Art Terbaik 2023

Genre: Action, Adventure, Martial Art, Fantasy, Demons
Status: Ongoing
Chapter: 120+
Author: Woo-Gak

Manhwa ini menceritakan tentang seorang lelaki bernama Jin Mu Won dalam proses membalas dendam terhadap 4 orang bawahan ayahnya yang merupakan ketua sekte Surgawi Utara.

Sekte ini telah didirikan untuk melawan The Silent Night yang menyebabkan ketakutan, kehancuran & kekacauan terhadap dunia Murim. Mc merupakan seorang lelaki biasa dan tidak pernah diajarkan seni bela diri sama sekali. 

Namun ayahnya selalu mengajarkan tentang suatu monumen yang terdapat di sekte tersebut. Setelah beberapa tahun berlalu, Mc akhirnya menyadari bahawa monumen itu mengandung sebuah teknik Seni Bela Diri sebenar dari sektenya.

Mengetahui hal tersebut, Mc telah berlatih di suatu tempat tersembunyi dan dibantu salah satu anggota sekte Surgawi Utara berperingkat rendah. Disitulah, beliau mendapatkan sebuah kekuatan dan memulakan perjalanan balas dendamnya.

4) The Undefeatable Swordman


Rekomendasi 5 Manhwa Martial Art Terbaik 2023

Genre: Action, Adventure, Martial art, Fantasy
Status: Ongoing
Chapter:100+
Author: Sung Dae Wung & Kim Chan Young

Sung Woo mun merupakan seorang lelaki yang sangat ingin berlatih seni bela diri namun tubuhnya sangatlah lemah dan sakit-sakitan. Pada suatu hari sebuah sekte seni bela diri telah mengunjungi penginapan keluarga Sung Woo Mun dan membawa adiknya untuk menyertai sekte mereka.

Pada suatu malam, seorang datuk telah datang ke penginaman mereka dalam keadaan terbang dan berkeinginan berehat dan menyantap makanan bagi menghilangkan rasa laparnya. 

Setelah selesai makan dan berehat sebentar, dia kemudian memberi Sung Woo Mun sebuah lukisan hitam putih. Sejak dari saat itu, Mc selalu memandangi gambar tersebut sehingga dia berumur 20 tahun.

Di suatu hari, seorang seniman telah berkunjung ke penginapan mereka dan melihat Mc yang sedang memandangi lukisan itu dalam keadaan terdiam kaku. Setelah seniman itu melihat lukisan tersebut, dia menyadari ada suatu kekuatan dashat. 


Siapa sangka, ternyata lukisan tersebut mengandungi sebuah teknik seni bela diri tingkat tinggi!

5) Memoir Of The God Of War

Rekomendasi 5 Manhwa Martial Art Terbaik 2023


Genre: Action, Adventure, Historical, Martial art
Status: Ongoing
Chapter: 60+
Author: Right Angle

Manhwa ini akan berkisah tentang Dan Sa Yu, keturunan Goryeo, sangat marah terharap Daerah Tengah demi rakannya yang paling dia hargai. Dialah yang akan memerintah setiap pertempuran! Tiada siapa boleh menghalangnya! Angkatan Tentera Cheonpo. Seni mempertahankan diri terhebat Goryeo! Legenda Angkatan Bersenjata Cheonpo terus hidup sementara sejarah Raja Perang terungkap!

Memoir Of The God Of War Manhwa juga dikenali sebagai Memoir of the King of War / Jeonwang Electric / 戰王傳記 / 전왕전기. Webtoon yang sedang berjalan ini telah dikeluarkan pada tahun 2021. Siri ini ditulis oleh 우각(Right Angle) dan ilustrasi oleh At.Kenny. 

Setiap Arc dari manhwa ini sangatlah seru. Dari perjalanan Dan Sa Yu lemah ke kuat dengan menguasai teknik terkuat Raja Perang! Tidak ada lagi yang mampu menghalang tindakan dan perjalanan dia.

Catat Ulasan

0 Ulasan