INFORMASI Kami sedang mencari penulis yang tertarik untuk bergabung! KLIK DISINI

Inilah Alasan Mengapa Pentingnya Untuk Menjaga Maklumat Pribadi!

Widget By - SoraBloggingTips

Mengapa Penting untuk Melindungi Maklumat Peribadi anda?


Inilah Alasan Mengapa Pentingnya Untuk Menjaga Maklumat Pribadi!


Maklumat peribadi boleh digunakan dengan mudah oleh penggodam atau tidak bertanggungjawab. Jika anda tahu jenis maklumat yang perlu dirahsiakan dan mengapa penting untuk melindungi maklumat peribadi anda.

Maka anda akan lebih bersedia dengan mengambil beberapa tindakan pencegahan bagi melindungi maklumat anda daripada pihak yang mencurigakan.

Anda dapat mengurangkan risiko kecurian identiti dengan melindungi maklumat peribadi anda. Terdapat banyak maklumat tentang anda yang kebanyakannya adalah maklumat yang perlu dirahsiakan, iaitu seperti berikut:

  • Nama
  • Nombor ID Peribadi (Nombor IC, nombor lesen memandu, nombor Pasport, nombor ID Pekerja, nombor ID Pembayar Cukai, nombor akaun Bank dsb.)
  • Alamat anda (Mel dan Tetap )
  • Nombor ID Kenderaan
  • Nombor telefon
  • Alamat Emel

Mengapa Penting Untuk Menjaga Maklumat Pribadi Anda?

Di sini, kami telah menyebut 6 sebab utama mengapa penting untuk melindungi maklumat peribadi anda , seperti di bawah:


Inilah Alasan Mengapa Pentingnya Untuk Menjaga Maklumat Pribadi!

1. Untuk Terlindungi daripada Perisian Hasad

Perisian hasad ialah sejenis program perisian yang pada asasnya direka untuk menjangkiti komputer anda dan sering digunakan untuk mencuri maklumat peribadi seperti biodata anda, maklumat keluarga, maklumat kewangan dan banyak lagi. Terdapat beberapa cara penggodam boleh mengakses komputer anda, seperti:

A. Hantar e-mel berniat jahat

Ia adalah salah satu cara paling biasa untuk menyebarkan perisian hasad dalam komputer anda. Penggodam akan menghantar sebuah e-mel kepada anda dengan fail lampiran, yang mana mungkin mengandungi perisian hasad. Setelah fail lampiran dibuka, maka perisian hasad akan menjangkiti komputer anda.

B. Menggunakan Adware

Adware ialah program perisian yang direka untuk memaparkan iklan pada skrin komputer anda dalam pelayar web yang mengubah hala anda ke tapak web pengiklanan dan mengumpul maklumat peribadi tentang anda.

C. Menggunakan Perisian Perisik


Perisian pengintip ialah jenis perisian hasad yang dipasang dalam komputer pengguna dan mengumpul maklumat sensitif seperti maklumat peribadi, bukti kelayakan log masuk, butiran kad kredit dsb.

Ia boleh dipasang sebagai komponen tersembunyi bagi pakej perisian asal atau boleh dipasang sebagai perisian hasad tradisional seperti iklan menipu, e-mel, mesej segera dan banyak lagi.

Jadi, boleh disimpulkan bahawa perisian hasad berbahaya kepada pengguna dan sistem komputer anda. Itulah sebabnya adalah sangat penting untuk melindungi maklumat peribadi anda daripada serangan perisian hasad.

Inilah Alasan Mengapa Pentingnya Untuk Menjaga Maklumat Pribadi!

2. Untuk Terlindungi daripada Pancingan data

Mengapa penting untuk melindungi maklumat peribadi anda? Adalah sangat penting untuk melindungi maklumat peribadi kita daripada terkena serangan pancingan data. Phishing ialah sejenis serangan cyber yang cuba mendapatkan maklumat sensitif dan sulit anda seperti maklumat peribadi, nama pengguna, kata laluan, maklumat kad kredit dan banyak lagi.

Terdapat banyak cara penyerang, antaranya penyerang boleh menghantar e-mel pancingan data ke e-mel anda untuk mencuri maklumat peribadi. Pancingan data yang menipu ialah salah satu teknik pancingan data yang paling biasa atau tradisional untuk mencuri maklumat peribadi.

A. Teknik pancingan data yang menipu

Dalam teknik ini, mangsa akan menerima e-mel daripada penggodam dan e-mel tersebut mungkin mengandungi sebuah pautan URL yang mencurigakan. Apabila mangsa mengklik pada pautan itu, maka dia akan diubah hala ke laman web lain yang menggoda dan meminta anda menghantar maklumatat peribadi.

Oleh itu, untuk melindungi maklumat sensitif anda, jangan sekali-kali mengklik pada pautan URL yang mencurigakan dan adalah lebih baik untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang serangan pancingan data juga cara mencegah daripada menjadi mangsa serangan pancingan data.

3. Untuk Mencegah Kecurian Identiti


Kecurian identiti ialah jenis jenayah cyber yang mencuri maklumat peribadi anda seperti nama, alamat, butiran media sosial dan alamat e-mel.

Ia berlaku apabila seseorang menggunakan identiti atau maklumat peribadi anda seperti nama, lesen memandu atau nombor IC anda tanpa kebenaran untuk melakukan jenayah atau penipuan. Kecurian identiti boleh menjejaskan kewangan anda, kerosakan pada kad kredit, tekanan emosi, personaliti anda dan banyak lagi.

Mengapa penting untuk melindungi identiti anda? Jadi, untuk melindungi maklumat peribadi anda, anda perlu mencegah kecurian Identiti. Terdapat pelbagai cara yang boleh mencegah kecurian identiti, iaitu seperti berikut:

  • Pastikan anda menggunakan kata laluan yang kukuh yang mempunyai sekurang-kurangnya 10 aksara (termasuk gabungan huruf kecil dan besar, nombor dan simbol)
  • Apabila anda berada dalam talian dan melawati tapak web, anda perlu memastikan tapak tersebut selamat dengan Lapisan Soket Selamat (SSL)
  • Semak urus niaga kewangan anda dengan kerap
  • Berhati-hati dengan membeli-belah dalam talian
  • Gunakan komputer anda sendiri
  • Berhati-hati semasa memuat turun perisian atau aplikasi
  • Lindungi dokumen sulit anda

Inilah Alasan Mengapa Pentingnya Untuk Menjaga Maklumat Pribadi!


4. Untuk Melindungi Maklumat Kewangan

Penjenayah siber boleh mengakses maklumat perbankan atau kewangan anda dan membuat pengeluaran tanpa kebenaran, pembelian dan pemindahan wang ke akaun orang lain.

Setiap hari kami mendengar tentang risiko baharu tentang maklumat kewangan. Kami menjadi lebih peka untuk melindungi maklumat kewangan kami daripada penjenayah siber. Walaupun tapak web kewangan disulitkan, terdapat juga beberapa petua yang mungkin dapat memastikan wang anda selamat:

  • Jangan kongsi maklumat perbankan anda dengan sesiapa
  • Gunakan Kata Laluan yang kukuh dan unik
  • Dayakan pengesahan 2 faktor
  • Hanya buat pembelian dalam talian dari tapak selamat
  • Jangan sekali-kali simpan maklumat pembayaran anda dalam talian
  • Kekalkan keselamatan komputer anda
  • Log keluar sepenuhnya

5. Untuk Melindungi Kebolehkerjaan

Jika anda ingin membina kerjaya yang cemerlang dan mengekalkan reputasi, kecekapan anda, maka anda tidak boleh memberikan maklumat peribadi anda yang mungkin akan mempengaruhi kinerja anda menjadi negatif.

Anda perlu memastikan bahawa majikan anda tidak mendedahkan maklumat peribadi anda kepada pihak ketiga, melainkan anda telah dimaklumkan tentang perkara ini dan mendapat kebenaran anda.

6. Untuk Menjaga Reputasi Perniagaan

Untuk mengekalkan reputasi perniagaan adalah sebab terakhir mengapa penting untuk melindungi maklumat peribadi anda? Jika anda gagal melindungi data peribadi pelanggan anda, maka ia boleh menjejaskan kepercayaan pelanggan terhadap jenama perniagaan anda. 

Kepercayaan merupakan faktor utama dalam keputusan pembelian pengguna. Jadi, anda perlu melindungi maklumat peribadi pelanggan untuk mengekalkan reputasi perniagaan anda sentiasa cemerlang.

Akhir sekali, adalah sangat penting untuk melindungi maklumat peribadi anda daripada penggodam atau capaian yang tidak dibenarkan. Kami telah menyebut beberapa sebab mengapa penting untuk melindungi maklumat peribadi anda. Harap artikel ini dapat membantu anda!

Catat Ulasan

0 Ulasan